Ansvar

2013-04-17 | 12:32:00 | Stallet | 6 Kommentarer
Jag tycker att det är lite intressant att se hur andra hästmänniskor har sina hästar uppstallade och hur mycket av stalljobbet de själva gör. Det varierar väldigt mycket mellan olika personer. Endel har sina hästar på helpension och pysslar bara med hästen och rider medans andra gör allt slitet själva.
 
Hur ser det ut i era stall?
 
Ezmeralda står i ett gammalt travstall vid namn Ginkagården. Det finns 8 boxar uppdelade i tre olika avdelningar och två stycken som hyr in sina hästar förutom mig och stallägaren. Jag har allt ansvar över min häst själv. Det är jag som ser till att det är mockat och att Zessan får mat på rätt tider. Så har det alltid varit, även med min förra häst, Charm. Det enda som jag får hjälp med inom stallet är att Mikael brukar ta in henne åt mig om han tar in sina hästar tidigt så att hon slipper vara själv ute. Det uppskattar jag jättemycket eftersom hon alltid blir otroligt stressad av att bli lämnad själv. Ibland har mamma hjälpt till också om jag ska åka bort eller något.
 
Det är faktiskt väldigt skönt att ta hand om henne helt själv, för då vet jag att det blir gjort på ett bra sätt. Jag kan bestämma väldigt mycket själv och det är skönt. Sen tror jag att man kommer närmare hästen om man gör allt det där runtomkring och inte bara rider. Man lär känna varann på ett annat sätt. Visst, ibland är det jobbigt att gå upp tidigt för att morgonfodra om man egentligen bara vill sova. Men man vänjer sig och för det mesta är det bara mysigt. 
 
Den här synen möts jag av i stalldörren varje morgon  ♥

Kommentarer
» Malin

Bra inlägg! Jag har ingen egen häst utan sliter istället så gott det går på ridskolan, folk tycker att det är märkligt att jag mockar och byter vatten i 12 boxar frivilligt. Men det är lite det som är charmigt med vår sport tycker jag, att kunna slita och arbeta bara för att man älskar ett djur. :)
Jattesöt häst föresten!

2013-04-17 | 13:48:06
URL: http://maliningrid.blogg.se
» Ellen

Klart man ska göra allt arbete själv också! Det är ju lixom en del av att ha häst. :)

2013-04-17 | 16:23:20
URL: http://ellennilsson.blo.gg
» Matilda Carlsson

Jätte söt häst!

2013-04-17 | 17:12:40
URL: http://nonsolus.blogg.se
» Tilde Wrangell

Bra inlägg! Jag har min häst i ett stall några kilometer ifrån mig så på vardagarna på är det en 'anställd' som tar ut, mockar, lunchar och sen tar in. Jag vill egentligen ha min häst på gården som vi har och få ta hand om henne själv. Precis som du säger, då får man allt gjort på rätt sätt och kommer närmare hästen. Men då har jag inget ridsällskap + sällskap till hästen. Men på helgerna är det uppgjort att man måste ta han om sin egna häst. Den här överenskommelsen är faktisk ganska skön!

2013-04-17 | 18:36:19
URL: http://tiildew.webblogg.se/
» Kajsa Johansson

Intressant inlägg! :)
Vi har 10 boxar i vårat stall, varav 9 hästar installada just nu! Vi fixar alla sysslor själva dvs. mocka, fixa hö, mat m.m. Insläpp och utsläpp samt fodring i hagarna kan vi göra om vi är ute i stallet på den tidpunkten, är ingen ute då så fixar han som bor där fodringar och insläpp/utsläpp. :)

2013-04-17 | 19:56:06
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
» Jossan

Vi har 10 boxar i vårat stall, som är kollektivt. Så vi har insläpp/utsläpp uppdelade på oss 10. Vi köper in hösilage gemensamt så att det finns under hela vinterhalvåret. Sen har vi köpt spån osv. tillsammans så att det ska underlätta för alla.

Mockar o allt gör vi givetvis själva. Finns inget annat i min värld :-D Jag älskar att pyssla i stallet!

2013-04-20 | 09:03:11
URL: http://minfux.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback