Barbacka

2013-04-01 | 21:44:37 | Ezmeralda | 3 Kommentarer
Idag red vi ut en sväng barbacka på kvällen. Jag hade suttit inne hela dagen och skrivit på min deckare så det var skönt att få komma ut och få lite frisk luft och solsken. Är faktiskt fortfarande inte klar med deckaren trots att jag lagt hela dagen på den... Grymt irriterande, vill bara få det överstökat men samtidigt få bra betyg liksom. Får väl fortsätta imorn antar jag.
 
I alla fall så hade jag bara planerat att vi skulle skritta en av de kortare rundorna efter som Ezmeralda borde varit rätt så lugn efter gårdagens genomkörare. Men nu är ju Ezmeralda sällan som hon borde vara. Istället var hon jättepigg och ville bara fram, fram, fram hela tiden. Så jag tog vara på bjudningen och passade på att jobba henne lite istället. Att bara trava lugnt framåt på grusvägen var helt omöjligt. Hon bara drog iväg och försökte gå över i galopp. För att få henne lite mer lyhörd och känsligare för handen jobbade vi med snabba övergångar. Hela tiden. Några få travsteg, sen halt, några till travsteg, sen skritt osv. Hon lyssnade lite bättre då, men samtidigt blev det som att hon inte travade ordentligt utan trippade på med pyttesteg. Då galopperade vi lite istället. Där kan man snacka om att hon drog iväg! Vi tränade ju galoppintervaller förra veckan så nu tyckte väl Zessan att hon skulle få springa så fort hon ville varje gång vi galopperar. Då gjorde jag samma i galopp. Hon fick galoppera några steg och sen bröt jag av och travade en bit innan jag gjorde en ny fattning. Det gick väl halvbra. Ingen wow-känsla direkt, men helt okej. Sen fick hon skritta sita biten hem och så flyttade vi lite för skänkeln som hon faktiskt tog jättebra.
 
Sammanlagt en halvbra uteritt. Vi behöver jobba mer på att kunna trav och galoppera lugnt och samlat ute, men annars helt okej. Det var ju bara vår tredje gång barbacka, så med tanke på det ska jag nog vara rätt nöjd ändå!
 
 

Kommentarer
» Matilda

Vad mysigt att rida barbacka :)

2013-04-01 | 22:05:33
URL: http://Pussmulen.blogg.se
» A L I C E L A R S D O T T E R ♥

Visst är det snyggt! Enkelt :)

2013-04-01 | 22:41:41
URL: http://alicelarsdotter.blogg.se
» Olivia Gustavsson

sv. tack för tipset! jag ska genast kolla upp det :)

2013-04-02 | 06:32:30
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback