Dressyr i Berghem

2013-04-25 | 21:04:15 | Ridpass | 4 Kommentarer
Hur vi skulle göra idag ändrades lite fram och tillbaka. Från början var det meningen att vi skulle ha haft vår första av de dressyrträningarna i Fjärås som Idrottslyftet sponsrar, men tydligen kom de på lite försent att ridlärarna skulle vara på GHS. Istället bokade jag in en träning för Tessan typ igår, men hon avbokade imorse då hon fått feber, stackarn. Så det blev att vi åkte ner och bara tränade lite i paddocken själva.
 
Hon var väldigt arbetsvillig och framåt i början. Vi jobbade endel med halter och övergångar halt-trav. Hon förstod det väldigt snabbt och gjorde det rätt så bra. Sen jobbade vi lite med bommarna som låg utlagda och gjorde en övning kring detta i skritt och trav. När det kändes okej försökte vi oss på att göra samma sak i trav och galopp, men då blev det bara pannkaka av det.
 
Istället jobbade vi på volterna för att verkligen få henne att släppa igenom i båda varven. Vänstervarvet gick väldigt fint, men i höger var hon otroligt stretig och motsträvig idag. Varje gång hon tyckte att det blev för jobbigt slängde hon upp huvudet och började studsa eller fatta galopp. Men med mycket envishet fick vi tillslut något varv med bra form i galoppen och att hon släppte igenom helt i traven. Då plockade jag ner henne och lät henne trava lång och låg resten av passet.
 
Vi gjorde lite skänkelvikningar fram och tillbaka längs långsidan i både skritt och trav och det gick förvånansvärt bra. Innan vi skrittade av testade vi på att göra både framdelsvändning och öppna. Hon var villig och försökte göra rätt även om hon nog inte riktigt förstod vad vi höll på med. Om vi bara får lite hjälp av Maria eller Tessan att utveckla det så tror jag att det kommer bli kanonbra så småningom!
 
Sammanlagt är jag nöjd med ridpasset. Speciellt vänstergaloppen som verkligen var grymt fin! Högervarvet däremot är jag lite besviken på, men det är bara att fortsätta kämpa på. Hon har ju dessutom gått hårda pass tre dagar i rad nu, så det är inte konstigt om hon kanske hade lite träningsvärk eller helt enkelt inte orkade. Nu ska hon få en vilodag imorgon i alla fall :)
 
 
Gammal bild från en Maria-träning.

Kommentarer
» Tuuli Elmgren

Sv; Nej men eller hur! Så patetiska bara..

2013-04-25 | 21:21:14
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
» Stockholmsjenna - En del av HorseSpot

Hon är så himla fin! :)

SV: Ja verkligen. Däremot så missar jag själva finalen då jag jobbar hela dagen :(

2013-04-25 | 21:34:34
URL: http://stockholmsjenna.se
» Stockholmsjenna - En del av HorseSpot

Hon är så himla fin! :)

SV: Ja verkligen. Däremot så missar jag själva finalen då jag jobbar hela dagen :(

2013-04-25 | 21:37:11
URL: http://stockholmsjenna.se
» Camilla Danielsson

Vi kämpar oxå med höger galoppen =S.. Otur med tränare men dte verkade gå bra ändå =)

SV: ja visst var den fin hehehhe

2013-04-26 | 22:28:54
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback