Dressyr på åkern

2013-04-23 | 21:59:05 | Ridpass | 1 Kommentarer
Det blåste som bara den när vi gav oss ut så jag hade inga högre förväntningar egentligen. Underlaget på åkern var halvbra, ganska mjukt, men det fick gå ändå. Ezmeralda var helt stirrig och skulle kolla på allting med huvudet så långt upp det gick. Vi fick skrittjobba väldigt länge innan hon faktiskt lugnade sig lite och slutade takta.
 
När vi väl började trava var hon jättestretig och sköt ut bogarna åt alla möjliga håll. Ramlade inåt gjorde hon jättemycket också, så det var en del vi hade att jobba med. Men sen kan jag förstå henne också. Hon har väldigt svårt att hålla balansen när vi rider på åkrar så det är väl hennes sätt att inte tappa balansen liksom. Jag var noga med att ha en stadig yttertygel hon kunde ta stöd mot och flyttade ut henne med innerskänkeln. Sådär tragglade vi omkring på volter ett bra tag med lite skrittpauser emellanåt. I vänstervarvet släppte det ganska fort och hon kändes väldigt fin faktiskt.
 
Höger däremot var mycket svårare... Hon körde ut vänsterbogen så mycket det bara gick, ramlade inåt och böjde in huvudet på samma gång. Jag var väldigt noga med yttertygeln så att hon rätade ut halsen och ordentligt på med innerskänkeln för att få en större volt. Men att få in bogen var helt omöjligt idag. Hon lyssnade inte alls om jag la till skänkeln där och om jag petade med spöt blev hon helt hispig istället.
 
Vi tog en paus och galopperade istället. Vänstergaloppen blev sjukt fin! Fattningen hade kunnat vara bättre, men själva galoppen var jättebra. Högergaloppen hade varit bra om det inte hade varit för att hon sköt ut bogen ännu mer då. Något varv gick det bra så det var väl okej. Men hade önskat att hon faktiskt lyssnade lite bättre där.
 
Efter galoppen var traven så mycket bättre. Hon var lätt att få lång och låg utan att tappa bakbenen. Dessutom var hon väldigt lösgjord och böjbar. Att flytta för skänkeln var inga problem. Vi gjorde jättefina skänkelvikningar åt båda hållen. Till och med högervarvet gick helt okej, så vi nöjde oss där. Jag hoppade av och ledde en väldigt svettig Ezmeralda hem. Hon var helt genomblöt under sadeln och schabraket var helt dyngsurt. På vissa ställen var hon helt löddrig. Så jag tror att dagens pass var väldigt nyttigt för henne. Hon fick verkligen jobba på med hela kroppen. Jag fick en rätt så bra känsla så jag är nöjd.
 
Såhär såg det ut hemma i stallet efteråt...
 

Kommentarer
» Ponnydressyr - Sara

Så söt! :)

2013-04-23 | 22:32:41
URL: http://ponnydressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback