Respekt

2013-04-29 | 13:10:00 | Åsiktsinlägg | 5 Kommentarer
Något de flesta hästmänniskor troligen har stött på någon gång är folk som inte respekterar vår sport. Vi har väl alla fått kommentarer som "Men, man sitter ju bara där och åker" eller "hästar passar bäst på mackan". Man blir så extremt irriterad efter ett tag. Så moget liksom...
 
Jag har läst många bloggar som gjort inlägg om just detta och då brukar det innehålla en massa liknande kommentarer om andra sporter, oftast fotboll eller hockey. Sen skriver bloggaren om hur svårt och farligt det är att hålla på med hästar, men att vi gör det ändå för att vi älskar dessa underbara djur. Även den här bilden brukar få vara med på ett hörn.
 
 
Jag tycker att detta är så otroligt irriterande. För det första, varför ska vi framhäva de dåliga sidorna av ridsporten? Få det att se farligare ut än vad det egentligen är? Jag tror inte att många av de som skriver den sortens inlägg har upplevt en sån olycka som på bilden. Visst, vi ramlar av ibland, men det är oftast ofarliga små vurpor och det är inte direkt något vi strävar efter. Ridning går ju ut på att sitta på hästen, inte att ramla av den. Hästar och ridning är inte farligt. Inte om man är noga med säkerheten och vet vad man håller på med. Vi borde framhäva det viktiga istället, det vackra bandet man får med hästen, frihetskänslan man får när man blir ett med den, inte de dåliga sakerna för att visa sig tuff inför alla fotbollskillar.
 
Respekt går åt båda håll. Om du inte respekterar andras sporter och fritidsintressen, hur sjutton kan du kräva att de ska respektera din? För det är precis det som händer. Någon klankar ner på ridningen och då skrivs det en massa inlägg som klankar ner på fotbollen och säger att "man jagar ju bara runt efter en boll". Jag har inget problem med andra sporter, man har ju olika åsikter. Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte likadant!
 

Kommentarer
» Camilla

Ska jag vara ärlig så orkar jag inte ens bry mig jag brukar skratta och säga jaha!!!

När du vågar klappa en häst kan du ju komma och hälsa på =P...

2013-04-29 | 14:55:02
URL: http://bbqridtravare.blogg.se
» Maja - ryttarinnornas

Det där stämmer helt!
Jag tyckte förut i alla fall att folk skulle börja respektera ridningen mer, men om man bara ber andra att respektera ridningen så måste man ju visa lite respekt för andra sporter, men enligt det jag sett så är hästmänniskor ganska dåliga på det, haha.. :P
Sen tycker jag att vi kan visa fler av de bra sidorna med ridning istället för att bara få det att verka så tufft, även om det kan vara tufft ibland, haha ;)

2013-04-29 | 16:29:01
URL: http://ryttarinnornas.blogg.se
» erika

Kul att du är med! :)
Och bra skrivit!

2013-04-29 | 19:59:45
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se
» Kajsa Johansson

Så jäkla sant!! Respekt och dess ord betydelse borde man banka in i varje människas huvud.

2013-04-29 | 21:27:10
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
» Tussie & London - ung ryttare med höga ambitioner

Sv; Åh tack så jättemycket!

2013-04-29 | 21:28:17
URL: http://londonryttaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback