Gårdagens barbackadressyr

2013-07-27 | 11:13:09 | Ezmeralda | 3 Kommentarer
Hon var verkligen jättepigg igår när jag skrittade igång henne och helt ofokuserad eftersom hennes gamla hagkompisar gick i hagen jämte hagen jag red i. Jag brydde mig inte om det utan sysselsatte henne med halter, tiometersvolter och skänkelvikningar. Efter ett tag blev hon jättefin och riktigt sög tag i bettet och lyssnade mycket bättre än vad hon brukar i skritten. Det kändes bra så jag bestämde mig att vi skulle försöka på att ta några steg i öppna för första gången. Även det gick bra.
 
När vi sen började trava taggade hon rejält och ville helst galoppera, men jag lät henne jobba på med serpentiner, volter och en massa varvbyten så att hon hela tiden skulle vara distraherad. Konstigt nog så var vänstervarvet – hennes lätta varv – det svåraste och hon släppte inte igenom lika bra i nacken där som i högervarvet. Hon försökte fuska genom att lägga huvudet på sned och skjuta ut högerbogen, så vi jobbade på med det tills det blev bättre. Då kändes hon grymt fin i formen och bara superhärlig att rida. Vi testade till och med att öka steglängden lite och det kändes jättebra.
 
Efter det avslutade vi och skrittade en runda i skogen där hon även fick sin efterlängtade galopp. Sammanlagt är jag så otroligt nöjd med henne. Det var verkligen ett klockrent pass och jag tror aldrig att hon har varit så fin hemma innan, speciellt inte barbacka!
 
Idag ska hon få en promenad och antagligen lite lastträning eftersom det gick riktigt dåligt sist vi var hos Maria. Sen ska jag även hålla i ponnyridning med Gloi borta på gården en timma efter lunch.
 
 
 
 

Kommentarer
» Kajsa Johansson

Vad mysigt att rida barbacka! Kul att det gick så bra för er :)

2013-07-27 | 15:33:39
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
» Thilde

Wow, härlig känsla att klicka in här! Du måste vara supernöjd över designen och headern!

2013-07-27 | 19:19:41
URL: http://tiildew.webblogg.se/
» Linn Hagstedt

Allt bra med dig? :D kram

2013-07-28 | 09:14:01
URL: http://linnhagstedt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback