Vårt nya problem...

2013-07-11 | 09:00:00 | Ezmeralda | 3 Kommentarer
Under de tio månaderna (herregud vad tiden har gått fort!) jag haft Ezmeralda har vi gått igenom en väldig massa problem. Lastproblem, uppsittningsproblem, fånga-i-hagen-problem och säkerligen en lång lista med fler. Nu när lastproblemet precis har börjat släppa tyckte väl Ezmeralda att det var dags att skaffa oss ett nytt problem, nämligen att komma ut ur hagen.
 
Nuförtiden är hon så extremt livrädd för eltråden i grinden till hagen att hon vägrar komma inom fem meter i närheten av den. Jag vet inte om hon verkligen är så rädd som hon verkar eller om hon bara jäklas med mig för att kunna gå kvar i hagen och leva livet. Hon har fått några rejäla stötar på sistone av att bland annat råka bita i tråden, så det är inte så konstigt egentligen. Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska börja jobba med det här problemet eftersom det bara blir värre för varje dag som går.
 
I början av veckan kanske det tog mig tio minuter att få ut henne ur hagen, sen ökade det till en halvtimme och nu kan jag inte få ut henne alls utan hjälp av någon. Hon backar, försöker köra över mig eller bara fryser fast i marken och vägrar röra sig. Detta är så frustrerande för jag kan ju inte göra någonting med henne om vi inte ens kommer ut ur hagen och det är inte alltid jag har den turen att t.ex min mamma finns i närheten.
 
Har ni några tips om hur jag kan lösa det här? Alla förslag är välkomna!
 
 
 

Kommentarer
» Ulrica

Frågan är när hon gör sånt hur hanterar du det? Jag tror det är unghästgrejor, annie försöker ju likadant emellanåt med saker men jag har hela tiden bara tagit henne och sagt så nu går vi! Hon är ju knappast rädd för tråden om hon biter i den...Du kan inte byta hage?

2013-07-11 | 10:20:21
URL: http://www.lyckeboet.blogspot.com
» Johanna

Du kan ju alltid stänga av strömmen och försöka visa henne att tråden är helt ofarlig :)

2013-07-11 | 18:15:18
URL: http://stallvanner.blogg.se
» Ulrica

Stäng av strömmen som Johanna säger och så utrustar du dig med godis, longerlina och en pisk. Pisken ska inte användas att slå med på nåt sätt utan mer som en mana på grej lite försiktigt. Jag har en pisk lite längre än ett dressyrspö när jag har Annie ute och går, då kan jag bara genom att lägga på den bakom mig själv medan jag går får henne med mig. Longerlinan gör att du själv kan känna dig säkrare om hon reser sig eller flyger iväg, och hon kan samtidigt inte dra ifrån dig. Ta linan, longerpisken och dig själv och gå. Du får helt enkelt öva, börja med att du går nästan bredvid den andra hästen och sen lite lite före och till slut först. Beröm henne jättemycket när hon går med dig men försök ligga steget före, känner du att hon stannar manar du på henne. Det är en typisk unghäst grej att NEJ jag stannar med alla fyra fötterna i backen! Annie gjorde så men på andra hållet, dvs hon skulle INTE tillbaka in i hagen när hon hade varit ute och ridits. Numera går hon med mig och vi löste det helt odramatiskt.

2013-07-11 | 20:16:15
URL: http://www.lyckeboet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback