Första gången

2013-06-20 | 16:14:25 | Ridpass | 1 Kommentarer
Jag ändrade om lite i planerna för idag och bestämde mig för att det nog var bäst att inte rida ett hårt galopp-pass som jag hade tänkt. Dels så hade jag mindre tid än vad jag trodde och sen är det så fruktansvärt varmt, med dryga 25 °C bara i skuggan. Bestämde mig istället för att testa att rida utan träns för första gången. Vi har som mål att kunna rida problemfritt i repgrimma innan sommaren är slut och det här kändes som en bra början.
 
Tog inte repgrimman utan knöt bara fast två grimskaft i hennes vanliga grimma för att slippa krångla till det. Hade inga direkta krav på henne utan ville mest se hur det gick och OM det gick. Det var helt galet mycket flugor och blinningar så det var inte så konstigt att hon inte direkt var speciellt samarbetsvillig. Höll på i kanske tio-femton minuter och testade bara hur det var med gas och broms och hur det gick att svänga. Hon var inte så lyhörd för vikthjälperna så det behöver vi träna mer på. Sen vill jag att det ska vara lite lättare att få stopp på henne och att hon ska lyssna på det direkt.
 
Har ingen aning om hur stor skillnad det blir om vi gör om det här utan hettan och alla insekter, men nu vet jag ungefär vad det är som behövs tränas på. Jag är jätteglad att jag faktiskt gjorde det här och det ska bli kul att se hur vi kan utvecklas. Över det stora hela så tycker jag att hon skötte sig rätt så bra. I vilket fall som helst så var det en kul grej att testa!
 
 
 

Kommentarer
» Maja ~ Ryttarinnornas

Om jag skaffar egen häst någon dag vill jag också testa att rida i repgrimma eller halsring! Det verkar så häftigt att rida så "fritt" :)

2013-06-20 | 19:43:32
URL: http://ryttarinnornas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback