Hoppträning

2013-06-27 | 23:12:47 | Ezmeralda | 0 Kommentarer
En grym hoppträning, en jobbig lastning och en bula i ansiktet senare är jag äntligen hemma och kan pusta ut efter en rätt lång utflykt till Fjärås.
 
Jag måste bara börja med att säga att min häst verkligen var sjukt duktig idag och förtjänar allt beröm hon kan få. Hon slappnade av väldigt fort och bärde upp sig själv jättefint i traven nästan från början. Visst, hon låg på rejält de första varven när vi började trava igång dem, men efter en liten stund fick jag henne att lyssna på min lättridning och då gick det bättre. När vi skulle galoppera däremot blev det en smärre katastrof. Vi har aldrig galopperat tillsammans med andra hästar annat än på uteritt förut och hon blev helt tokig. Studsade och hoppade åt alla möjliga håll och bara sprang. Hon lyckades slänga upp huvudet så mycket att hennes hals träffade mig rejält i hakan. Svinont gjorde det... Det var helt omöjligt att få en ordentlig fattning när hon var sån, men lite galopperande fick vi gjort i alla fall.
 
Sen hoppade vi först ett litet kryss, fortsatte med att hoppa ett enkelt rättuppstående när alla hoppat krysset och tillslut byggdes det ut till en liten oxer. Jag valde att travhoppa alla gångerna och det gick fint. Hon bjöd på hindrena och hoppade STORT.
 
I slutet satte vi ihop några hinder till en bana på 7 språng som vi faktiskt tog oss igenom. Vi vinglade lite, hon blev lite osäker några gånger, men vi kom runt! Min lilla bebis klarade att hoppa en hel bana på andra hoppträningen någonsin! Så sjukt stolt över henne är jag! Andra gången vi skulle hoppa banan var några hinder upphöjda från små kryss till rättuppstående och det gick helt okej, lite vingligt bara. På sista hindret var det som att all energi bara rann ur henne och vi fick med oss hindret med bakbenen. Det tyckte Ezmeralda var sjukt läskigt och blev livrädd. Vi hoppade hindret några gånger till så att hon skulle förstå att det inte var farligt och sen fick det räcka. Då var hon så trött att hon bara stod helt stilla med sänkt huvud och blåste mig i ansiktet.
 
Mamma filmade lite så ni kan vänta er att få se film imorgon när jag lyckats ladda in filmerna i datorn.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback