Dagens dressyrträning

2013-03-17 | 21:51:47 | Ezmeralda | 1 Kommentarer
 
Har verkligen en bra känsla efter dagens träning. Så härligt att alltid vara nöjd efter träningarna för Maria, de ger verligen jättemycket. Sjukt bra tränare är hon!
 
Vi fick värma upp själva idag och med vi menar jag Linda också. Hon och Betty tränade tillsammans med oss idag. Jag lät henne trava runt och bli av med all överskottsenergi hon hade innan vi gick in på volterna. Där ställde jag och böjde för att få loss henne i nacken. Hon lyssnade bättre än vanligt, men var samtidigt lite motsträvig och släppte bara till delvis.
 
Maria hjälpte oss att få ordentlig ordning på volterna och då blev hon lite finare i formen också, fast fortfarande inte helt. Sen började vi ta tag ordentligt i galoppen, precis som jag ville. I början försökte hon mest springa iväg i galoppen och ramla inåt. Men efter ett tag blev hon riktigt fin, i alla fall i högergaloppen. Vänster var väldigt svår idag, konstigt nog eftersom vänster är hennes lätta varv. Hon bråkade och höll på med lite "unghästtrots" som Maria kallade det. I fattningarna kröp hon ihop, tog ett skutt uppåt och bröt sen av till trav. Den lilla trotsungen hade bestämt sig för att vänstergaloppen var för jobbig så hon liksom kändes som att hon backade undan istället för att gå fram ordentligt till handen. Hon höll på att krångla så ett tag, bockade, sköt ut bogen, gjorde allt för att komma undan. Tillslut sa jag till henne ordentligt och då gick det bättre. Galoppen blev rund och fin och Zessan bar upp sig själv i formen jättebra.
 
Efter det släppte det på riktigt. Hon blev helt mjuk och lösgjord i hela kroppen och jobbade på ordentligt med bakbenen. Jag hade i princip ingenting i handen och man kunde känna hur rund och fin hon var i formen. Maria tyckte att hon var så duktig där så att det räckte.
 
Efteråt var hon helt slut. Hela hon var genomsvettig, till och med på huvudet! Tränset blev helt blött av svett. Man kan säga att hon var rätt så skakis också, hon var så trött att bakbenen skakade, stackarn. Får hoppas att det här hjälpte för att bygga lite muskler bak nu. Hon var blivit så tunn nu över vintern. Vi ska kolla upp tänderna och ta ett träckprov, så vi vet om nåt av de sakerna är orsaken. Maria tyckte också att vi skulle börja ge henne lusern. Förhoppningsvis hjälper det.
 
I vilket fall är jag jättenöjd över dagens pass. Visst, sist gick hon bra nästan hela träningen, men känslan idag var mycket, mycket bättre. Att båda lastningarna gick på en gång gör inte saken värre direkt :)
 
Bilderna blev tyvärr inte så bra den här gången heller... Större delen av dem är suddiga, men kan visa några stycken ändå. Världens finaste lilla sto har jag ♥
 

Kommentarer
» josse

sjukt snygg häst ! :D

allt bra?

2013-03-18 | 07:02:41
URL: http://lifebyjosefinee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback