Superduktig häst!

2013-03-01 | 20:57:56 | Ezmeralda | 0 Kommentarer
Lektionen idag var helt sjukt grym alltså! Det var första gången vi red för Tessan, men abslout inte sista! Hon är en väldigt bra lärare som hela tiden förklarar så att man förstår och så.
 
I början var Ezmeralda stel och jobbig med fokus på allt annat förutom mig. Vi jobbade med att få henne på yttertygeln och ställa igenom i halsen. Både i skritt och trav. När det väl släppte var hon jättefin och mjuk i halsen. Mycket snabba övergångar skritt-trav, skritt-halt, trav-halt för att få henne att lyssna. Jag skulle nästan bara behöva tänka trav innan hon travade t.ex.
 
Sen red vi över lite bommar på volt för att få igång bakbenen. Det var första gången jag och Zessan red över fler än en bom på rad så självklart var det lite läskigt. Men hon skötte det bra och lyfte ordentligt på fötterna.
 
Vi galopperade bara väldigt lite eftersom paddocken var extremt lerig, men det var helt okej. Hon var lite springig, men som sagt så jobbade vi inte igenom henne ordentligt i galoppen heller.
 
I slutet hjälpte Tessan mig att samla och ta upp henne i formen. Innan hos Maria har vi mest ridit henne lång och låg och bara samlat korta stunder då hennes ryggmuskler inte riktigt orkat med. När jag nu började samla henne blev hon först lite tjurig – det var ju jobbigt. Hon försökte smita iväg för att slippa, men när hon väl fattat att det inte gick och började jobba istället var hon helt underbar. Den känslan kommer jag att leva på länge! Jag hade i princip ingenting i handen, utan hon bar helt upp sig själv med ett lite mer svävande steg. Så sjukt duktig var hon! Det var det bästa hon nånsin har gått med mig på ryggen.
 
Tycker att jag red lite bättre än vanligt också. Lite stadigare skänkel och mer stilla hand. Kändes sammanlagt helt superbra!
 
Båda lastningarna gick fint också, prinsessan gick bara rätt in. Skönt att inte behöva krångla. Nu är hon ompysslad och står i stallet och tuggar hö. Jag har tagit en varm dusch, satt på myskläder och bäddat ner mig framför senaste avsnittet av PLL med lite varm oboy.
 
 
Såhär ungefär gick hon idag, fast mycket bättre och mer samlat ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback