Barbacka i regnet

2013-05-21 | 21:56:16 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
Statistiken har gått upp en väldig massa idag och en hel hög kommentarer har trillat in. Alltid lika roligt!
 
Det blev någon slags skyfall i någon timme precis när jag tänkte dra mig ut och rida. Himlen bara öppnade sig. Suck... Jag fick plugga lite och promenera omkring i mina stövlar här hemma medans jag väntade på att det skulle sluta. Stövlarna är jättestela och det gör verkligen svinont. Är det normalt? Jag googlade det och det verkade som att det var normalt i alla fall. Förhoppningsvis mjukar de upp sig lite snart så att jag kan testa att rida i dem utan att mina fötter ramlar av.
 
När jag plockade in Ezmeralda från hagen blev hon helstressad av att lämna Gloi och travade omkring på stället helt spänd i hela kroppen. Hon var blöt efter regnet så det fick bli att rida barbacka eftersom jag inte ville lägga på henne en sadel. Det var aningen svårt att komma upp så länge vi var i närheten av Gloi så vi fick gå nästan ända bort till stallet innan hon lugnade sig såpass att jag kunde glida upp på henne lite diskret från stenmuren.
 
Vi la en väldig massa fokus på galoppfattningarna idag då det är det vi måste träna på mest. Just nu så vill hon så gärna fram och då blir det att jag sitter och smyghåller lite i fattningarna vilket leder till att de blir studsiga och rätt så okontrollerade. Rätt så ofta blir det korsgalopp också eftersom hon taggar till så mycket. Idag tänkte jag väldigt mycket på mig själv, att jag satt rätt och att alla hjälper kom där de skulle. Vissa fattningar blev riktigt fina faktiskt och avbrotten var mycket bättre än vanligt. Det var lätt att variera mellan att få fram och att ta tillbaka henne vilket faktiskt var jätteroligt. Ezmeralda tyckte att det var jätteskoj att galoppera så mycket så hon taggade som bara den. Endel studsande blev det av den anledningen...
 
När vi jobbat klart med galoppen och jobbade lite mer i traven kändes hon jättemjuk och fin. Lite för stark i munnen kanske, men vi la ju inte så mycket fokus på traven så det är inte så konstigt. Det känns som att jag får en bättre sits barbacka och både Zessan och jag tycker bättre om att rida barbacka än med sadel. Vi kanske borde testa att rida dressyr barbacka lite oftare?
 
 
Gammal bild
 
 
 

Kommentarer
» Sara Fryk

Grymt snygg bloggdesign! :)

2013-05-21 | 22:16:16
URL: http://sarafryk.horseworld.se/
» Tuuli Elmgren

Sv; Ja eller hur!

2013-05-22 | 07:18:45
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback