Tränat spansk skritt

2013-05-14 | 22:17:38 | NH | 2 Kommentarer
Nu är hästarna pysslade med som vanligt och står och äter sitt hö borta i stallet. Sista natten inne för dem inna vi släpper ut dem på bete. Härligt värre!
 
Ezmeralda och jag gjorde lite NH och trickträning idag. Vi började med att checka så att standardövningarna satt vilket de gjorde. Men det menar jag det vanliga som att hon ska gå, stanna, gå undan för tryck och backa när jag säger till. Om inte dessa övningar funkar är det ingen mening att gå vidare på nya grejer. I vilket fall så funkade det helt okej. Hon fokuserade halvbra på mig i alla fall.
 
Sen gick vi vidare på att fortsätta jobba med den spanska skritten som jag ju har skrivit att vi ska klara innan sommaren är över. Som ett litet mål bara. Idag övade vi att hon skulle lyfta benen i en liten serie. Först upp med vänsterbenet och sätta ner den, sen högerbenet, sen båda varsin gång till innan hon fick godis och beröm. Lite dåligt förklarat, men jag hoppas att ni fattar. Fyra lyft på rad gjorde vi idag utan att förflytta oss speciellt mycket framåt. Ezmeralda fattade jättebra och lyfte fötterna som bara den. Min duktiga prinsessa! Nästa steg blir att få in lite bättre flyt i det för att sen kunna lägga in flera steg och att vi samtidigt rör oss framåt.
 
Ett stort plus med idag var att hon lyssnade jättefint på mina signaler med spöt. När jag lyfte spöt så lyfte hon hoven och när jag sänkte det så satte hon ner hoven igen. Det har inte riktigt funkat så bra innan så det var ett jättestort framsteg tycker jag faktiskt!
 
Vi gick en liten promenad efteråt också och bara myste lite. Hon skötte sig jättefint även då.
 
 

Kommentarer
» isabella

Vilken fin header du har! :)

2013-05-14 | 22:35:27
URL: http://www.nattstad.se/isabellalovisa
» Camilla

gud vad roligt bra kämpat =)

SV: tack så mkt!!! Nu är ju Quicken en riktigt svår travare att skola om har aldrig haft såna här problem med något annat varmblod tidigare. Men en rejäl utmaning är det ju ;D..

Ja igår släppte vi ridningen helt och bara körde NH och rädsla. Denna vecka ska han få ta det lugnt och vila i helgen så tar vi nya tag nästa vecka och då ska jag försöka komma på lite nya ideér och perspektiv. Vilken är din favorit lösgörande övning i trav? (Nu ska jag se om jag kan hitta nått annat än vad jag göra)

2013-05-15 | 08:24:57
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback