Dagens ridpass

2013-10-26 | 23:44:35 | Ezmeralda | 0 Kommentarer
Idag var vi för första gången borta och red i en paddock som ligger på ca 30 minuters skrittavstånd från stallet. Har nyligen fått reda på att man kan rida där hur mycket man vill för bara 10 kr/gång och det finns även hinder, konor och sånt. Superbra! Kommer antagligen att rida bort dit någon gång i veckan i alla fall för att kunna rida igenom henne ordentligt.
 
Jag och mamma red dit på eftermiddagen och mötte upp Linda & Betty som hade varit där en stund och satt upp lite hinder. Vi hoppade inte jättemycket, jag & Ezmeralda, i och med att vi hopptränade i onsdags och jag vill ju inte att hon ska tappa hopplusten. Men några språng tog vi och det gick jättefint! De andra hoppade lite mer och jag måste bara säga att Gloi hoppade grymt fint. Lilla nallebjörnen kan faktiskt hoppa, tro det eller ej!
 
Ezmeralda var däremot hon rätt så jobbig att rida igenom i övrigt och det tog ett bra tag innan hon lossade från allt det stela. Vi jobbade på med små volter i hörnena, mycket varvbyten, halter och galoppfattningar och rätt som det var så blev hon verkligen superfin. Vi fick till några riktigt snygga galoppfattningar och det är inte illa med tanke på hur mycket problem med fattningarna vi haft tidigare. I traven så kändes hon också mycket bättre och fick ett mer fint och vägvinnande steg, istället för att bara pinna på som i början.
 
I slutet kunde jag trava av henne riktigt lång och låg och verkligen få henne att sträcka ut halsen ordentligt utan att köra upp huvudet eller försöka springa iväg. Det har vi inte lyckats med så jättemånga gånger så jag känner mig väldigt nöjd. Hela passet i allmänhet var väldigt bra och framförallt så var det roligt. Trots allt är det väl det som är det viktigaste? Om vi får dressyrjobbat lite oftare nu i höst så tror jag att vi verkligen kommer att kunna bli ett mycket mer samspelt ekipage och kanske tillochmed våga oss ut på någon pay&ride, vem vet?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback