Det här med täcken...

2013-10-11 | 16:48:09 | Åsiktsinlägg | 0 Kommentarer
Tänkte vara precis lika tråkig som alla andra tusentals hästbloggar nu och ge mig in i täckesdebatten. Tjohoo!
 
Jag kan väl börja med att säga att jag absolut inte har något emot täcken eller att ha täcken på hästar, absolut inte. Däremot tror jag att det är så otroligt lätt att det går överstyr med det hela. Vi är så rädda om våra fyrbenta vänner att vi packar in dem i täcken oavsett om  det är plusgrader och sol ute. Det är så lätt hänt att man glömmer bort att hästarna faktiskt är hästar och att de tål lite regn och lite kyla. Till skillnad från oss har de sin päls att skydda sig med och kan faktiskt klara sig rätt så långt med bara den.
 
När vi sen klipper hästarna blir det en helt annan grej i och med att vi då tar bort deras naturliga skydd och får hjälpa dem att hålla värmen på annat sätt, men även klippta hästar klarar att gå utan täcke så här års så länge temperaturen håller sig uppe.
 
Ezmeralda har inte haft täcke på sig i hagen sen kanske i mars och det går då ingen nöd på henne, visst hon blir lite lerigare och lite gladare, men det är bara positivt i mina ögon. Sen säger jag inte att hon ska gå utan täcke i vinter, men så länge det inte är minusgrader hela dagarna mår hon bättre av att gå omkring utan och det ska hon få fortsätta med. Lite regn är inget problem så länge de kan söka skydd om de vill.
 
Självklart har alla olika åsikter om detta, precis som om allt annat i hästvärlden och det finns ju de som tycker att hästarna helst ska ha tjocka täcken både ute och inne redan nu och det är väl deras val. Min åsikt däremot är att hästarna ska få slippa täcken både ute och inne sålänge det håller sig över noll-strecket.
 
 
Hur tycker ni om det här ämnet? Täcken/Inte täcken?
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback