Det där med NH och prylar

2014-04-26 | 19:48:21 | Åsiktsinlägg | 2 Kommentarer
Det här med NH, naturligare hästtänk och speciellt bett har varit ett väldigt diskuterat ämne i bloggvärlden på senaste tiden och jag har märkt att även jag har lite egna åsikter och inlägg som snurrar runt i huvudet som jag tänkte dela med mig här på bloggen.
 
Kan väl börja med att säga att nej, jag räknar mig inte som NH-människa. Samtidigt skulle jag inte kalla mig varken dressyrryttare, hoppryttare eller något annat. Skogsmullar är väl nästan det som beskriver mig och Zessan bäst även om vi både tränar i hoppning och dressyr och har börjat tävla lite smått.
 

För att komma till saken så har jag reagerat på hur mycket prylar det är man ska äga för att placera sig själv i NH-facket och/eller ha en bra relation med sin häst. Du ska äga minst en repgrimma, det är inte öppet för diskussion. Ska du kunna jobba med din häst från marken måste du ha en repgrimma, så är det bara. Den delen skulle jag kunna acceptera. Repgrimmor är bra arbetsredskap och jag äger själv en även om den bara hänger och samlar damm.
 
Men det räcker inte där, nej absolut inte. Sen ska du ha en speciell ridrepgrimma, carrotstick, halsring, arbetsrep och alla sorters bettlösa träns som finns på marknaden. Det är där ni tappar mig. För mig känns det lite som att även om man håller på med "så naturlig hästhantering som möjligt" så vill man inte riktigt släppa taget om prylhysterin som finns i den "vanliga ridningen".
 
Om jag ska säga vad jag tycker så behöver du inga grejer för att få en bra kontakt med din häst. Det är ju själva grejerna du vill bort från. Känner du att du vill börja med NH eller bara få bättre kontakt med din häst så är inte det första du behöver göra att sticka ut och köpa prylar. Det är inte därifrån relationen ska komma. Spendera tid med hästen istället, lär dig hur den funkar och att läsa dens kroppsspråk. Bara att sitta ett par timmar och se på hästen i hagen lär man sig jättemycket på. Sen kan man gå långa promenader med den, kanske ha picknick tillsammans ute i skogen och bara umgås.
 
Självklart kan man träna på NH-övningar och sånt också om man hellre vill hålla till på en inhägnad yta. The Seven Games är jättebra. Men jag tycker inte att relationen med hästen ska komma för att du helt plötsligt bestämmer dig för att ni behöver börja med NH. Behandla hästen på ett schysst sätt och med respekt och umgås med den så kommer resten med tiden. Man behöver inte ha bråttom.
 
När jag fick Charm, min förra häst, var jag 10 år och visste inte vad NH var för något. Det var inget jag behövde veta, jag behövde inte en guidebok om hur vi skulle bli bra vänner, det bara hände. Vi spenderade massa tid tillsammans med promenader, trickträning och ridning och helt plötsligt kunde jag promenera och rida honom helt löst, ha honom lös i gången och lämna honom ute på stallplanen om jag behövde hämta något utan att han gick någonstans. Han var min absolut bästa vän i hela världen och vi hade ett jättevackert band.
 
Det jag försöker säga med det här aningen röriga inlägget är att jag inte vill att man ska låsa fast sig vid att göra speciella övningar och att man behöver vissa grejer för att komma närmare sin häst. Alla hästar är olika och även om vissa saker funkar på en del hästar betyder inte det att det är det bästa för dig och din häst. Man kan testa sig fram och göra saker som både man själv och hästen tycker är roligt. Det finns inga gränser för vad ni kan hitta på,  the sky's the limit
 
 
 Jag & Charm, mitt hjärta ♥
 
 

Kommentarer
» Miya

Så sant :) För mig känns det inte som att man kan lära sig träna NH genom att läsa om det. Det ska liksom bara komma av sig själv och man ska känna vad som är rätt och fel.

Härlig bild, förresten :D

2014-04-26 | 20:09:32
URL: http://dearhorses.blogg.se
» Tuva

Jättebra skrivet, bandet till hästen kommer ju inte genom speciella prylar ;)

Svar: Tack så jättemycket för kommentaren! Väldigt bra skrivet och jag håller med dig till 100% :D

2014-04-26 | 20:19:31
URL: http://fattagaloppen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback