Ridning i grimma

2014-04-08 | 22:49:08 | Ezmeralda | 0 Kommentarer
Har sett på flera bloggar jag följer att det nu på senaste har blivit rätt så populärt att testa att rida i bara grimma och att det funkar nästan lika bra som träns enligt många. Jag har haft lite svårt att tro på detta, eller i alla fall att det skiljer sig från häst till häst så jag bestämde mig för att testa med Z.
 
Kan väl inte säga att det gick sådär jättebra från första början som det har verkat på många andra bloggar. Sen vet jag ju inte om det beror på att vi varken hade träns eller sadel eller på att hon inte blivit riden på en dryg vecka så det är egentligen svårt att dra någon slutsats. Till en början gick det i alla fall fruktansvärt, tog oss nästan en halvtimma att ta oss bort från stallet då hon var jättegrinig, gick ett steg framåt i minuten i princip och stannade för att backa och stegra x antal gånger. Hon var inte jättesugen på att ge sig ut kan man säga...
 
Men när vi väl kommit bort från stallet och ner för den läskiga backen så gick det bättre. Vi travade lite, galopperade en kortis och gjorde lite halter och det kändes helt okej. Hade väl inte full kontroll på henne, men det kan jag ju heller inte kräva första gången. I sista uppförsbacken fick hon öka på traven rätt så rejält och det kändes som att min lilla sessa blivit utbytt mot en travhäst, herrejäklar vilket steg och tempo! Var helt övertygad om att hon skulle slå över i galopp, men nejdå hon körde på med sina jättekliv.
 
Sammanfattat så är jag hyfsat nöjd med hennes insats så fort vi väl kom igång och tror att vi kanske gör det här någon mer gång i framtiden, men kan inte säga att jag är redo att hänga undan tränset och rida med grimma på heltid. Kul grej att testa i alla fall!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback