Gloi

2014-02-26 | 14:34:00 | Gloi | 4 Kommentarer
Jag kom på att den här lille hästen faktiskt inte har blivit ordentligt presenterade här på bloggen även om han har bott hos oss nästan ett år nu och ofta blivit nämnd på bloggen i och med att jag rider honom en del när jag hinner och tar hand om honom varje dag.
 

 
Gloi är då en islandsvalack född 91 om jag kommer ihåg rätt och han kom till oss i april förra året för att gå som sällskapshäst till Ezmeralda på betet. Sen blev det att vi tyckte om honom så mycket att han fick stanna över vintern också, till allas stora glädje.
 
Trots att han bara är 1.36 hög som en C-ponny så känns han mycket större att rida och jag blir alltid förvånad när jag hoppar av honom för att det är så kort till marken haha. Han är jättemysig att rida och väldigt välutbildad, han kan det mesta. Däremot så kan han bli väldigt på när man rider ut och det har hänt att han tagit bettet och stuckit, men så länge man håller sig i paddocken eller på en åker är han gudasnäll. Oavsett om man hoppar, rider dressyr eller rider ut så är han verkligen jätterolig att jobba med och öronen pekar nästan alltid framåt. Sen så har han även energi så det räcker och blir över för sin ålder. Oavsett hur trött han blir och hur mycket han flåsar så pinnar han alltid på så fort som han får.
 
Han är en lite egensinnig herre som kan ha väldigt bestämda åsikter om saker och vara riktigt envis när han känner för det. T.ex så hade vi en period när det inte gick att fånga honom i hagen för att han bara vände rumpan till och gick iväg. Sen är han även lite skygg och tillbakadragen i vissa lägen och gillar inte när man är för närgången eller på så man får vara lite försiktig med det när man hanterar honom.
 
Men sammanlagt så är han verkligen en underbar häst som det verkligen är roligt att ha och göra med och det är jag inte ensam om att tycka. Nu till våren är det tänkt att vi ska försöka få igång honom lite mer för i nuläget går han mest i hagen och rids 1-2 gånger i veckan beroende på om mamma eller jag har tid att rida honom. Vi får se hur mycket tid det finns att lägga, men tanken är att han ska ridas ca 3 gånger i veckan och få lite bättre kondition.
 
 
 
 
 

Kommentarer
» Anita

Men å, vilken sötnos :)

2014-02-26 | 18:52:20
URL: http://siliiins.blogg.se
» Olivia

sv. ja jag har typ redan fått skav :(

2014-02-26 | 21:21:16
URL: http://oliiviiagustavsson.se
» Lovisa

Sötaste!

2014-02-27 | 13:42:55
URL: http://prettyhorse.devote.se
» Showbrains

Det är verkligen nåt speciellt med islänningar :)

2014-03-03 | 08:17:01
URL: http://showbrains.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback