Barbacka i solen

2013-03-26 | 20:54:01 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
Kände inte för att ta på sadeln idag när vi skulle rida ut så det blev en mysig runda barbacka i solen istället. Ezmeralda var inte lika lugn som hon var sist vi red ut barbacka. Vissa stunder var hon jättelugn och fin, men andra var hon stressad och skyggade för allt hon såg i princip. Speciellt svårt var det att komma förbi travbanan, som vanligt. Jag kan aldrig riktigt förstå vad det är som är så farligt att hon blir stående helt spänd i flera minuter, men sen är ju Ezmeralda lite som hon är också, haha :) Men om vi bara rider förbi där tillräckligt ofta så borde det gå över tillslut.
 
Det blev en hel del trav eftersom vägarna var mjuka och fina på många ställen. Hon var väldigt springig i traven och försökte mest dra iväg. Jag är nog egentligen lite för snäll i de situationerna i vanliga fall och gör inte så mycket åt det. Idag tog jag in henne på en åker och såg till att hon lyssnade ordentligt. Det gjorde hon jättebra när jag väl sa till henne. Fina häst!
 
Vi fick även galopperat lite, vilket Ezmeralda förstås tyckte var superkul. Öronen var spikade framåt och hon frustade glatt mest hela tiden. Galoppen kändes bättre, jag hade mer kontroll från början och hon accepterade när jag ville att hon skulle sakta av istället för att bara springa på. Det var faktiskt första gången vi galopperade barbacka!
 
Sammanlagt var det en rätt mysig runda och prinsessan var helt svettig efteråt. Det är ett säkert vårtecken eftersom Zessan inte svettas alls på vintern, utom om man rider i ridhuset då. Så att hon blir svettig efter ridturerna nu betyder att det är vår. Woohoo!
 

Kommentarer
» lisa

Tack så mycket! :D

2013-03-26 | 22:17:31
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
» Malin

Sjukt fin häst du har :)

2013-03-27 | 16:53:59
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback