Det här med märkesprylar...

2013-03-21 | 08:06:03 | Åsiktsinlägg | 4 Kommentarer
Det är ju bara så extremt onödigt. Varför lägga flera tusen på ett par ridbyxor när man lika gärna hade kunnat köpa ett par för 4 gånger mindre? Är det så viktigt att hänga med i modet?
 
Ridsporten är en dyr sport redan som det är. Licenser, träningar, stallhyra, allt det där. Varför ska man då kasta bort pengar på dyr utrustning från Kingsland eller Glen Gordon? Om man nu inte vill spara utan faktiskt vill lägga pengarna på något, lägg dem på extra träningar, ridläger. Sånt som både du och hästen har nytta av istället för ett schabrak för 2000.
 
Och kom inte och snacka om hur mycket bättre kvalitet det är på märkesprylarna. Jag kan med stolthet säga att jag har köpt större delen av min och Ezmeraldas utrustning på Hööks, Granngården och Ullared. Allt har hållt jättebra, med undantag för några täcken som blivit söndertrampade. Men det är ju inte direkt så att de hade tålt bättre att bli trampade om de varit märkestäcken.
 
Visst, vi har säkert några enstaka saker från lite "finare" märken i sadelkammaren också, men då är det saker jag köpt för att det är snyggt eller fått i present. Jag tycker precis som många andra att det är kul att matcha och sätta ihop outfits till sig själv och hästen, men bara till en viss gräns. Lägger hellre pengar på träningar och andra upplevelser jag kan ha tillsammans med min häst.
 
Sen är en del av grejerna inte ens fina, men folk köper dem ändå bara för att de har ett litet märke på sig. Man skulle kunna ta en jacka eller liknande från Börjes, sätta på en KL logga och sen sälja den för en tusenlapp mer än vanligt. Och folk skulle köpa den. Det är bara så frustrerande. Spara pengarna och lägg dem på något nödvändigt istället!
 
 
 
Inga märkessaker här inte!

Kommentarer
» lisa

Tack så mycket, vad glad jag blir! :D

2013-03-21 | 08:51:14
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
» Linnea

Bra skrivet! Jag köper utrustning och kläder som JAG tycker om, oavsett tillverkare. Sen att det mestadels blir märkes beror på att dessa grejer oftast är mer välgjorda, har bättre kvalité (du kan t ex inte jämföra lädret på ett träns från Stübben och Hööks), tjockare tyg, rejälare sömmar etc. Självklart finns det undantag, man kan säkert hitta jättebra kläder och utrustning från billigare kedjor, men många gånger får man faktiskt det man betalar för.

2013-03-21 | 13:47:40
URL: http://ridboken.se
» Tuuli Elmgren

Sv; Åh tack så himla mycket!
Läser din blogg varje dag, så bra du skriver!

2013-03-21 | 16:52:50
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
» Stockholmsjenna - En del av HorseSpot

Mina ridbyxor som hållt längst utav alla är från Hööks (5 år nu). Medans typ mina John Whitaker går alltid sönder efter typ 1 år.

Håller helt med dig om att märkessaker behöver inte alltid vara bäst. Sen är det i många sammanhang bättre passform eller att de oftast är mjuka och fina direkt från början (t.ex läder, benskydd etc). Jag har en hel del erfarenhet utav sånt eftersom jag jobbat i ridsportsbutik. M en jag handlar en hel del utrustning som inte är utav märken.

Ett ekipage blir trots allt inte bättre på den gren man sysslar med om man använder saker från Kingsland än från Hööks. RGB skulle vara lika duktig om han bar kläder från Hööks än från något större märke.

2013-03-21 | 17:03:37
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback