Tänk efter

2013-03-02 | 12:13:00 | Åsiktsinlägg | 2 Kommentarer
Det är väl ingen nyhet att i hästvärlden ska alla veta bäst. Alltid. Och alla tycker olika. Man ska göra si eller göra så. Ofta är det väldigt svårt att veta vad man ska lyssna på och vilka tips man ska ta åt sig. Olika saker funkar ju på olika ekipage. Det finns aldrig någon garanti att något som funkar för vissa ska gå för just dig och din häst.
 
Som nybliven hästägare är det lätt att det blir alldeles för mycket. Man vet inte hur man ska göra och följer andras råd istället för att gå efter vad som känns bäst för sig och hästen.
 
Till exempel så har Ezmeralda varit (och är fortfarande ibland) lite svår att rida ut på. Ibland bara stannar hon och vägrar gå framåt. Om man driver på henne så backar hon bara. I början så trodde jag att hon bara bråkade och lyssnade på folk som sa att jag inte skulle låta henne komma undan med det och se till att hon gick dit jag ville. Nu vet jag att hon stannar bara för att hon blir osäker och tveksam och behöver veta att jag är med där uppe. Men när jag följde deras råd och började bråka tillbaka ledde ju det till att hon bara blev osäkrare och att problemet blev värre. Jag är bara glad att vi lyckades lösa det i tid. Nu ger jag henne mer stöd och tid och då går det mycket bättre.
 
Det jag ville säga med detta troligtvis helt osammanhängande inlägget är att det är bra att lyssna på andra och ta del av deras erfarenhet, men i grund och botten måste det kännas rätt för dig och hästen. Gör aldrig något som inte känns bra för er, oavsett vad folk säger.
 
 
 

Kommentarer
» Elsa

Håller med dig, kan vara svårt att veta vem man ska lyssna på!

2013-03-02 | 19:00:04
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se
» Ponnydressyr - Vinn ett Amigo fleecetäcke!

Sv: Ja ellerhur! Förlåt för sent svar har inte hunnit svara :D

2013-03-02 | 20:03:44
URL: http://ponnydressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback