Träning

2013-03-29 | 12:15:00 | Åsiktsinlägg | 2 Kommentarer
Hästen tränas ju flera gånger i veckan så att den ska vara i fin form och kanske klar för nästa tävling, men hur ofta tränar vi oss själva egentligen?
 
Jag tror att jag inte är den enda ryttaren som slarvar på det där med att faktiskt hålla sig själv i form och inte bara hästen. Men det är faktiskt väldigt viktigt om man tänker efter. För man behöver ha rätt muskler för att kunna orka rida rätt. Speciellt viktigt är det med muskler i bålen, alltså magmuskler och ryggmuskler typ. Även benmusklerna är väldigt viktiga. Sen är det ju inte fel med lite kondition också. Det händer mig ibland att jag får håll när jag rider ett rejält pass, just för att jag är otränad och inte riktigt orkar med.
 
Jag menar inte på nåt sätt att alla borde börja kötta ihjäl sig på gymmet flera dagar i veckan. Jag tillexempel skulle absolut inte ha tid med det. Det är ju så mycket med stallet och skolan som det är. Men det är bättre med lite träning än ingen alls. Om man bara prioriterar rätt så kan man hinna med lite träning varje dag. Gå ut och spring en halvtimme istället för att se det där programmet på tv, gör några sit-ups innan du går och lägger dig. Det kanske inte är mycket, men såna småsaker ger lite ändå.
 
Själv försöker jag att få tränat ordentligt en gång i veckan i alla fall och så fort det blir lite mer vårigt ska jag ta mig ut och börja springa varannan dag eller nåt. Ska bara lyckas motivera mig själv att göra det, haha. Att jogga är något av det tråkigaste jag vet... Men jag vill inte att Ezmeralda ska få bära hela bördan själv. Om jag blir lite mer vältränad hjälper det både mig och henne, så vad det finns det att förlora liksom?
 
Hur ofta tränar ni och vad har ni för syn på ryttarens träning?
 
Det är alltid kul att höra vad andra tycker. Ni kanske har några träningstips?
 
Lånade bilder.

Kommentarer
» ~G S R Y T T A R E N~

jag rider ungefär varannan dag. och för mig är det egentligen tillräckligt mycket träning. för vi kör rätt hårda pass med våra hästar. Men så tvingar min syster mig att springa med mig.. -.- så jag springer ungefär varannan dag också!

2013-03-31 | 16:20:40
URL: http://Gsryttaren.blogg.se
» ~G S R Y T T A R E N~

där i mot så finns det en muskel som inte rör sig ett dugg när man rider. (en muskel under rumpan).. och där hamnar mycket socker, så det är kanske bra att springa!

2013-03-31 | 16:22:07
URL: http://Gsryttaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback