Vårkänslor

2013-03-27 | 19:25:50 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
Jag tror Ezmeralda har fått solsting eller nåt, haha. Hon var heltokig idag. Mer i luften än på marken kändes det som! Hon har nog fått vårkänslor av det fina vädret :) För det var verkligen jättehärligt i solen, varmt och skönt. Faktiskt så red jag i utan jacka för första gången ute sen i höstas. Visserligen med två tunna tröjor och en tjock, men ändå! Vi stod också ute och borstade och så idag. Supermysigt! Ezmeralda stod bara och njöt av att bli ryktad i solskenet. 
 
När jag väl kom upp kändes det inte direkt som att mina planer med intervallträning i galopp skulle gå att genom föra. Hon kändes ungefär som hon gjorde i höstas, fast piggare. Huvudet var rätt upp och hon började galoppera på stället så fort jag ens rörde henne med skänkeln. Det blev att värma upp henne med trav-skritt-halt övergångar. Jag var väldigt noga med att när det var trav skulle det vara trav, inte galopp och när vi skulle skritta skulle hon inte takta utan skritta rent. Aningen svårt på min tickande bomb till häst, men det gick hyfsat. Halterna gjorde hon riktigt bra.
 
Vi fortsatte att trava, så att hon skulle komma igång lite bättre. Efter några varv på volter slappnade hon av bättre och sänkte sig i nacken. Hon var dessutom mycket kvickare för högerskänkeln än vanligt, något jag blev väldigt glad för. Jag hade med mig ett spö för att kunna korrigera henne när hon inte tog skänkeln ordentligt och det funkade jättebra.
 
Sen började vi med själva intervallerna. I tre omgångar fick hon sträcka ut allt hon hade i galopp i ca 200 m. Jättekul tyckte både Zessan och jag. Och herregud så fort det gick! Mellan galopperna skrittade vi serpentiner blandat med raka sicksacklinjer. Gick hyfsat även fast hon mest tänkte på galopp, haha.
 
Efteråt red vi ut en kort runda i skritt och trav så att hon fick gå lite lägre och sträcka på sig. Jättesvettig var hon när vi kom tillbaks sen. Jag svampade av henne ute och gick sen en sväng så att hon kunde torka i solen. Hon stod mer på två ben än fyra... Galna lilla hästen :) 
 
Jättegammal bild från i höstas... Men yay, iPhoto funkar igen!!!

Kommentarer
» Vanessa ;)


Haft en bra dag? :)

2013-03-27 | 19:33:54
URL: http://neszie.blogg.se
» Kajsa Johansson

Ja, man märker verkligen att hästarna har vårkänslor just nu.. men det är ju positivt! ;)

2013-03-27 | 21:06:56
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback