Dressyrträningen

2013-07-07 | 23:05:03 | Ezmeralda | 0 Kommentarer
Vi var som jag sagt innan borta hos Maria idag och dressyrtränade. Båda lastningarna gick fint och det var inga större problem. Däremot lyckades Ezmeralda ha sönder tränset när vi skulle åka hem och nackstycket är nu avslitet på ena sidan. Suck... Men jag tror faktiskt att jag har ett gammalt nackstycke i ungefär samma färg liggande någonstans så förhoppningsvis går det att bara byta ut det för att tränset ska bli som nytt igen.
 
Hon växlade väldigt mycket idag mellan att dra upp huvudet och att vara tung i handen på mig och det var rejält jobbigt i armarna kan jag tala om! Det var sjukt varmt och kändes nästan som ett växthus därinne i ridhuset. Inte direkt den bästa tidpunkten att träna i ett ridhus... I traven jobbade vi med att få henne att gå fram ordentligt för skänkeln och att släppa igenom så att hon kunde bära sig själv. Mot slutet var traven verkligen otroligt fin och hon bärde upp sig själv jättefint utan att hänga i bettet alls.
 
Vi galopperade inte speciellt mycket, bara några gånger, men det räckte rätt så bra. Vänstergaloppen var grymt fin och jag tror ärligt talat aldrig att vi har fått sån fin galopp innan medans högergaloppen inte var mycket att hänga i granen eftersom hon var jättestel och kantig och inte släppte efter alls. Den var hyfsad stundvis, men jag vet att vi kan så mycket bättre. Själva fattningarna var inte heller de bästa och det är ju det vi har haft problem med. Jag fick en hel del tips och själva tricket är att jag måste verkligen ha henne framför mig i fattningarna för annars kan hon backa undan och försöka slippa genom att studsa och det är exakt det hon gör i de lägena.
 
Sadeln vi provade var inte heller bra tyvärr då den både var för smal och hamnade för högt på henne och inte passade mig speciellt bra. Djupet i sitsen var för långt bak på den och man hamnade i ett jättekonstigt baktungt läge. Det kändes verkligen jätteskumt att rida i den så det var inte riktigt någon höjdare.
 
Men sammanfattat är jag nöjd med träningen i alla fall. Hon var jättefin i traven i slutet och även mycket bättre i galoppen än vad hon har varit de senaste veckorna. Vi båda var helt drypande av svett efteråt kan man säga! Att träna dressyr i ett ridhus när solen steker på och det är över 20 grader ute är inte riktigt det lättaste...!
 
 
Instagrambild från idag
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback