Motivation

2013-06-23 | 06:02:00 | Inspiration | 0 Kommentarer
Har haft lite dåligt med motivation till hästarna det senaste taget och inte riktigt haft något sug till att rida. Det har mest känts som att det blivit samma saker hela tiden. En väldig massa uteritter barbacka, oftast ungefär samma rundor och då blir det ju lite enformigt både för mig och för hästarna. Jag vet inte riktigt varför det har blivit så, men nu känns det som att motivationen är tillbaks i alla fall. Det har varit mest ridning som gällt och andra roliga saker som t.ex NH-träning, promenader och trickträning har glömts bort lite utan att jag ens lagt märke till det.
 
Idag när jag skulle leda Ezmeralda till hagen var hon först rätt så jobbig så jag la en kvart kanske på att gå igenom grunderna igen med henne. Hon har lätt för att glömma bort att jag är ledaren och vilka regler som gäller om jag inte påminner henne ibland och det var ungefär det som hade hänt. Vi tränade lite på basics som att hon ska stanna, backa och gå framåt på mina signaler och följa efter mig istället för att försöka dra iväg. Jag hade helt glömt bort hur kul det faktiskt är att jobba med henne från marken och hur mycket det ger. Hon blir så avslappnad, lugn och lyhörd och det är egenskaper som vi behöver i ridningen också.
 
Så nu ska det bli lite mer träning från marken framöver. Det är jättenyttigt och vi båda tycker dessutom att det är roligt. Longering, NH och promenader ska få ta mer plats i våra veckoplaneringar som lite variation från ridningen. Jag skulle gärna testa lite nya saker också. Har ni några tips på övningar, tricks eller andra saker man kan jobba med från marken?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback