Dagens dressyrträning

2013-03-31 | 18:22:46 | Ezmeralda | 1 Kommentarer
Idag var vi borta i Björketorp igen för en ny dressyrträning. Det var menat att vi skulle träna för Maria tillsammans med Linda, men hon hade klantigt nog glömt att ställa om klockan till sommartid, haha. Så vi fick hela timmen med Maria för oss själva och det behövdes nog verkligen egentligen. Jag fick verkligen jobbat igenom henne ordentligt.
 
Jag försökte att se till att min sits var som den skulle redan i början och sen fortsatte jag så. Både Maria och mamma tyckte att jag hade väldigt bra sits idag och det är alltid kul att höra för jag försöker verkligen. I början när vi försökte få henne att slappna av och söka sig neråt red jag på volten och gjorde små tiometers volter i den stora för att verkligen få henne genomställd i nacken och att hon skulle gå undan för skänkeln. Hon var verkligen jättekvick för skänkeln idag och tog den jättebra, fina prinsessan.
 
När hon väl slappnade av och sökte sig neråt var hon jättefin och jag hade ingenting i handen nästan. Då började vi ta tag i galoppen som vi hade problem med förra gången. Och jag kan bara säg att hon aldrig gått så fint i galoppen innan. Hon krånglade en del i början, speciellt i vänstergaloppen som hon tycker är jobbig. I fattningarna kickade hon och blev tjurig. När vi väl fick till en fin vänstergalopp tyckte Maria att jag skulle låta henne öka ordentligt för att framåtbjudningen skulle finnas där. Så vi tog ett par varv runt ridhuset i lite högre tempo och när vi sen gick in på volten var hon jättefin och rund. Sen att jag fick driva väldigt mycket för att hålla igång henne var väl det enda som inte var helt bra. Hon orkar ju inte så mycket än, det blir väldigt jobbigt för henne att jobba ordentligt i galoppen sådär. Men nyttigt! I högergaloppen gjorde vi ungefär samma sak och både galoppen och fattningarna blev riktigt bra.
 
Efter att vi galoppjobbat var hon helt mjuk och avslappnad, men Maria tyckte inte att hon gick fram i handen ordentligt. Det blir lätt att hon tappar bjudningen när hon börjar bli bättre i formen. Så vi jobbade med att hon verkligen skulle gå fram för skänkeln och då blev formen helt grymt fin. Hon var jättetrött men kämpade på sjukt bra! Efter det avslutade vi och jag skrittade av en väldigt svettig och trött häst. Hon var helt genomblöt på hela kroppen! Det är så kul att varje gång vi tränar för Maria så blir hon ännu lite finare. Idag var lätt bästa hittills!
 
Lastningarna gick jättebra. Både dit och tillbaka, det var bara rätt på liksom. Grymt skönt! Så fort vi kom hem fick hon gå ut i hagen och det första hon gjorde var att rulla sig flera gånger, sötisen :)
 
Bild från instagram
 
Några bilder mamma tog :) Hon är inte så jättebra på min kamera direkt, men bilderna blev bättre denna gången. Fler kommer senare!

Kommentarer
» Emma S

Så kul att det gick så bra! :)
sv: ja visst är hon!

2013-03-31 | 19:45:37
URL: http://emaskott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback