Mindre bra ridpass igår

2013-03-22 | 06:24:29 | Ezmeralda | 1 Kommentarer
Godmorgon på er! Skönt med fredag va? Idag kommer jag hem tidigt tack vare världens bästa busschaufför som erbjöd sig att köra hem mig även fast han inte egentligen ska åka åt det hållet. Stort tack till Ulf! Så därför hinner jag rida ut en längre runda på prinsessan. Hoppas att det går bättre än igår...
 
 
Igår var verkligen INTE vår dag. Usch, vill bara stryka ett streck över det ridpasset. Jag började med att skritta henne ett varv runt slingan. Hon var lite hispig och slängde en del med huvudet, men annars skötte hon sig helt okej. Det var hårt i marken så vi travade bara på ett ställe där det var lite bättre. Traven var helt okej, den med.
 
Så när vi hade kommit runt ett varv på slingan gick vi in på en åker där jag tänkte att vi skulle skrittjobba lite med fokus på halvhalter och att hon inte skulle skjuta in eller ut bogarna på volterna. Ezmeralda hade tyvärr andra planer... Att jobba i skritt var supertråkigt tyckte hon, även fast jag försökte variera övningar hela tiden. Det hjälpte inte. Min lilla diva ville antingen gå hem eller springa fort. Jag var inte direkt förtjust i någon av de ideérna så vi fortsatte jobba på volterna. Då började hon bråka på riktigt, ungefär så som hon höll på i höstas när vi hade problem med ridningen. Hon backade, stegrade, försökte dra tyglarna ur händerna på mig, försökte springa iväg, bockade och en hel del andra såna små tricks. Inte jättekul direkt. Jag försökte att inte bry mig utan bara fortsätta och låta henne fatta att det inte hjälpte. Tyvärr så är inte Ezmeralda en sån häst som ger upp. Tror att vi höll på i en halvtimme kanske. Hon höll på och stegrade hela tiden och vägrade att gå framåt. Tillslut fick vi till nån bra volt åt varje håll så då fick det räcka.
 
Men det är så jobbigt när hon ska hålla på såhär. Hon kan ju vara så jäkla fin, men istället ska hon hålla på och bråka. Och hon gör det bara för att trotsa, för att hon tycker att det är för tråkigt. Nej, jag vill helst glömma gårdagens pass. Förhoppningsvis går det bättre nästa gång vi rider dressyr hemma. Vi har ju inte gjort det på ett tag, men om vi bara gör det några fler gånger så kommer det kanske att bli bättre sen.
 
 
Varför kan hon inte vara såhär fin hemma med?
 

Kommentarer
» Olivia Gustavsson

sv. tack :D

2013-03-22 | 07:09:12
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback