Grymt dressyrpass

2013-05-04 | 22:56:20 | Ezmeralda | 1 Kommentarer
Måste bara börja med att säga hur sjukt nöjd jag är med Ezmeralda idag. Ridpasset gick verkligen super och jag är så otroligt glad över att allt funkar så bra just nu. Det är verkligen roligt att rida och jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Vi har verkligen fått in en bra känsla nu.
 
Idag började jag med att värma upp henne i skogen. Vi klättrade lite i den jättebranta backen där så hon fick verkligen jobba och ta i ordentligt. När vi sen gick in på åkern för att börja skrittjobba hade hon redan börjat söka sig neråt och frusta. För att lossa henne i sidorna skrittade vi längs kanten på åkern och gjorde med jämna mellanrum små volter, varannan åt höger och varannan en åttvolt. Vänster släpper hon väldigt lätt i ändå så fokuset blev att jobba igenom högersidan. Detta tycker jag funkade jättebra och vi ska definitivt använda det som uppvärmning fler gånger.
 
Efter ett varv runt åkern började vi trava på volterna. Vi var inte riktigt överens om tempot och hon ramlade mycket inåt, men det krävdes inte speciellt mycket jobb för att få henne att sluta och jobba ordentligt istället. Jag red henne på volter, åttor och serpentiner för att variera mycket och få henne att släppa efter.
 
I galoppen vet jag inte riktigt vad som hände faktiskt. Jag ville ha henne lång och låg och var inte riktigt beredd på hur mycket hon faktiskt lyssnade. Det kändes som att hela halsen försvann neråt, haha. Jättekul faktiskt eftersom vi har haft problem med att få henne låg i formen i galoppen. Med lite samling så fick jag lite mer framför mig i alla fall så galoppen ska hon få guldstjärna för idag.
 
När vi jobbat klart i galoppen var hon rejält trött så vi jobbade lite i skritt med både skänkelvikningar och framdelsvändningar. Det var inga problem alls, hon tog hjälperna helt perfekt. Fina Ezmeralda ♥ Vi travade lite till på böjt spår efter det och formen kändes jättefin. Jag testade att plocka ner henne i formen ordentligt och det gick jättebra. Hon lyssnade jättefint så vi nöjde oss där och skrittade hemåt. Hela hästen var blöt av svett och löddrig, men hon verkade väldigt stolt över sig själv i alla fall :)
 
Önskar att någon hade varit med och fotat... Men jag ska försöka få med någon ut i veckan så att det blir lite nya bilder.
 
 
 

Kommentarer
» Kajsa Johansson

Sådana pass är underbara!!

2013-05-04 | 23:55:01
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback