Gårdagens dressyrträning

2014-02-23 | 22:43:38 | Ezmeralda | 0 Kommentarer
I början av gårdagens träning gick det faktiskt riktigt bra. Hon slappnade av och lossade i sidorna väldigt fort och kändes riktigt fin i formen redan i början av träningen vilket såklart var väldigt roligt. Därför behövde vi inte jobba så mycket på volterna som vi brukar utan fick istället jobba med någonslags början till sluta längs långsidorna. Hon kändes väldigt arbetsvillig och rolig att jobba med och försökte så gott hon kunde.
 
Sen efter första skrittpausen så blev hon väldigt stel igen och vi fick inte riktigt tillbaks det där mjuka och fina, men hon kändes ändå okej och vi galopperade lite. Galoppen var hyfsad, men hon var rätt så stretig och körde ut diverse rumpor och bogar åt alla möjliga håll.
 
När vi sedan tagit en till kort skrittpaus så var det sen något som var fel. Vi förstod inte först vad det var utan trodde att hon bara var grinig för att hon började bli trött som det brukar vara. Hon höll på att kicka lite och slänga med huvudet men det var inte mer med det. Tills vi skulle galoppera då alltså... Hon gjorde värsta bakåtsparkarna, sköt rygg och hon var så arg! Vid en riktigt rejäl bakutspark lyckades jag glida ur sadeln och hängde vid sidan av henne. Detta skrämde Ezmeralda något enormt och hon kastade sig iväg i full galopp längs långsidan. Jag trodde att jag skulle ramla av och bli trampad eller något, det gick så jäkla fort. Som tur var så lyckades jag klamra mig fast bäst jag kunde tills vi kom till kortsidan och hon var tvungen att sakta ner lite. Då ramlade jag av lite sådär stiligt och landade på fötterna med tyglarna i handen.
 
Både jag och Maria trodde direkt att det nog hade med sadeln att göra för det var precis så hon betedde sig på sadelprovningen när vi provade en sadel som inte satt så bra. Vi drog bak den lite eftersom den hade glidit fram och sen skulle vi se om det bara gick att travjobba henne lite till, men hon visade jättetydligt att hon tyckte att det var obehagligt så det blev att avsluta istället.
 
Kort sagt kan man ju säga att vi inte ska köpa den sadeln. Så nu blir det att ge sig in i sadelletardjungeln igen... Yay.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback