Dressyrträning för Maria 23/7

2014-07-23 | 23:56:56 | Träningar | 0 Kommentarer
Idag var jag och Ezmeralda iväg och tränade för Maria i hettan. 30 °C var det ute så ni kan ju gissa att det var växthus-varmt inne i ridhuset! Som tur var hade de vattnat i alla fall så det dammade åtminstone inte.
 
Ezmeralda var svettig redan när vi kom in i ridhuset och jag hade inte så höga förhoppningar eftersom hon stretade något enormt, även i vänster som är i hennes lätta varv. Efter att ha hållt på och jobbat med det på volter ett tag ville Maria att vi testade att ha graman på henne. Jag kan lova att det är något jag själv aldrig använder och heller inte planerar att använda i framtiden. Ville inte ta i den alls och det kändes verkligen läskigt att rida med den. Dock så fyllde den väl sin funktion antar jag eftersom vi fick bort stjärnkikar-Ezmeralda och kunde börja jobba lite mer med att få med bakbenen. Efter lite övertalning så gick Maria med på att vi skulle ta bort gramanen och köra utan den efter en stund.
 
Hon blev lite stretig igen när den åkte bort, vilket bevisade ännu mer för mig att det bara är en dålig genväg med graman som får dig att tro att hon går bra när du egentligen har en rem som drar ner huvudet. Däremot var hon inte alls som i början så när jag verkligen började fokusera och rida ordentligt så blev det mycket bättre. Inte nån wow-känsla kanske, men fortfarande bra för att vara så varmt.
 
Vi jobbade mest på mittvolten med att öka och minska volten och göra små volter i volten för att få henne att släppa igenom i sidorna. Sen gjorde vi även lite serpentiner, sidvärtes och ställningar åt båda hållen på rakt spår.
 
Kanske inte vår bästa träning men det var som sagt väldigt varmt och hon kändes helt okej ändå.
 
 
Typ såhär såg vi ut idag fast med vitt schabrak och vit tröja istället :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback