Plan för Z efter vilan

2014-05-06 | 22:53:22 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
Som jag berättade här igår så får Ezmeralda en dryg vecka (kanske lite mer) med vila nu så att jag kan komma ikapp med plugg och annat viktigt. Hittills har det inte gått speciellt bra, men får fortsätta försöka... I vilket fall så tänkte jag att jag ska lägga upp en ordentlig plan för hur hon ska sättas igång lite mer sen och komma i bättre form. Jag är verkligen jättedålig på att improvisera saker när man väl ska ut och rida och då känns det bättre att ha en noggrann planering att hålla sig till.
 
Två dagar i veckan ska vi vara i paddocken. Varannan vecka blir det två dressyrpass och varannan ett hopp och ett dressyr, Sen kan det här variera beroende på om vi ska iväg och träna eller nåt sånt, men vill få ridit igenom henne ordentligt två gånger i veckan.
 
En dag går åt till klättring i skogen för att verkligen bygga upp hennes rygg och bakdelsmuskler igen.
 
Två dagar rider vi ut och då kan vi variera lite med konditionsträning, lugna skrittrundor och lite längre turer beroende på hur mycket hon gått just den veckan.
 
En dag ska vi longera, promenera eller på nåt annat sätt jobba från marken och den sista dagen får hon bara gå i hagen och skrota och slippa mig.
 

 
Tror att det här upplägget kommer att passa rätt så bra nu när sommaren närmar sig och det blir mer tid över att lägga på Z. Hittills har det varit svårt att få till två vändor till paddocken i veckan eftersom man får räkna med att det tar 2 - 2,5 timme om man ska dit, rida och sen hem igen och det har inte riktigt hunnits med. Men nu ska det bli av! Man känner ju också att det blir värt det eftersom hon blir så jättefin att rida när hon fått jobba lite mer ordentligt.
 
Planerar också att vi ska åka på lite fler P&J och Clear rounds nu under sommaren för att bygga upp vårt självförtroende i hoppningen och vänja Z vid själva tävlingsmiljön. Vi ska öka upp höjderna lite successivt och så räknar jag med att vi ska kunna hoppa en L:D, alltså 90 cm, kanske till nästa vår. Det är en bit kvar med tanke på att vi sist hoppade 40 & 50 cm... Men jag tänkte att vi nästa gång kravlar oss runt samma höjd och sen efter det ökar till 50 & 60 istället och fortsätter så med att höja lite i taget. Det är väldigt viktigt att skynda långsamt med Z och aldrig pressa henne mer än vad hon vågar och klarar så vi kommer att ta det väldigt lugnt. Kan nog vara bra att även åka ut på en dressyr-clear round, men det får vi se om matte vågar...
 
 
 

Kommentarer
» Catrine

oj 90 cm verkar jättehögt, men det fixar ni tillslut :) bra att ta det sakta!

2014-05-07 | 11:57:23
URL: http://catrinelouise.blogg.se
» Camilla Danielsson

tycker det låter som ett jätte bra upplägg, jag brukar ha något liknande till mina hästar...

sv: ja väldigt jobbigt just nu =(

2014-05-08 | 13:12:10
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback