Hur en bra hästblogg ska vara

2013-04-13 | 13:13:08 | Åsiktsinlägg | 3 Kommentarer
Eftersom jag i princip bara läser hästbloggar så tänkte jag dela med mig lite av hur jag tycker att en bra hästblogg ska vara. Det här är bara mina åsikter och troligtvis uppfyller jag inte mina egna krav med den här bloggen ens en gång, haha.
 
För det första så är headern viktig. Första intrycket av bloggen avgör på många sätt om man tycker att den är värd att bläddra ner och läsa några inlägg eller inte. Headern ska inte vara för rörig och absolut inte i för skrikiga färger. Less is more när det gäller headern. Det räcker om det är några fina bilder på dig och hästen och att det står era namn.
 
Sen så ska inläggen vara varierande och innehålla bilder. Bildlösa inlägg är så sjukt tråkiga och det kan ju inte direkt vara så jättesvårt att i alla fall ta en gammal bild från arkivet att ha med. Att skriva korta inlägg hela tiden bara för att hålla uppe uppdateringen är inget bra knep. Alla inlägg som "Hej, nu ska jag äta glass, Hejdå" är helt ointressanta, så snälla låt oss slippa det. Inläggen behöver inte alltid vara långa, men det ska vara lite av varje. Några inlägg om ridpass, lite om utrustning, lite åsiktsinlägg, så att bloggen hela tiden är varierande och kul att läsa.
 
Stavningen är väl inte det allra viktigaste egentligen, men inlägg som är väldigt felstavade är inte jätteroliga att läsa. Alla gör stavfel ibland och det är okej så länge det inte är hela tiden. Mycket förkortningar på bloggar har jag väldigt svårt för. Att läsa ett inlägg ska inte vara som att läsa ett sms. Snälla, skriv inte t.ex mkt istället för mycket. Det förstör jättemycket. Och även om bloggaren inte delar upp texten i stycken. Stora klumpar med text känns inte jättekul.
 
Och sist men inte minst, håll dig till ämnet. Har du en hästblogg ska det mesta handla om hästen och stallet, inte att du en dag lägger upp 35 bilder på när du spelar fotboll. Det får gärna vara lite vardagsinlägg, men försök att hålla det intressant i så fall. Om du inte har ett vettigt inlägg att skriva är det bättre att låta bli.
 
Skulle ni vilja ha ett inlägg med tips på bra bloggar som till och med faktiskt uppfyller mina krav? :)
 
 

Kommentarer
» Lovisa

Håller exakt med!! Sjukt tråkigt att läsa bildlösa inlägg och ja, som sagt har du helt rätt! <3

2013-04-13 | 13:50:43
URL: http://looviisaar.blogg.se
» Matilda

Sv. Ja, det var väldigt kul :D
Har frågestund, kika gärna in och ställ en fråga eller två!

2013-04-13 | 17:16:25
URL: http://Pussmulen.blogg.se
» Maja - ryttarinnornas

Håller med dig! Jag gillar också när det är bilder i alla inlägg, då blir det mer intressant att läsa bloggen! :)

2013-04-14 | 17:24:40
URL: http://ryttarinnornas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback