Nosgrimmor

2013-11-02 | 20:00:30 | Åsiktsinlägg | 1 Kommentarer
På senaste tiden har jag börjat fundera allt mer och mer på det här med nosgrimmor och kommit fram till att jag faktiskt inte riktigt förstår vad vi använder dem för. Vad har nosgrimmorna för funktion egentligen? Min förra häst – Charm – reds utan nosgrimma efter att ha blivit tipsade av en sadelmakare att det skulle funka bättre och det gick jättebra. Enda egentliga anledningen att jag haft nosgrimma på Ezmeralda har varit att hon är van vid det och alltid blivit riden med nosgrimma, men det är inte direkt en tillräckligt bra anledning om man frågar mig. Nu på senaste tiden har jag börjat testa att rida henne utan och har inte märkt någon skillnad, mer än att hon är mycket lättare att tränsa och verkar nöjdare i ridningen och det är ju bara postitivt!
 
Varför har vi egentligen nosgrimmor på våra hästar? Är det för att det är snyggt, att de gapar och stretar emot eller kanske för att hästen blir väldigt stark? Jag tycker att man kanske borde ta sig lite tid att kolla upp problemet istället för att bara sätta på en nosgrimma för att lösa det tillfälligt. Om hästen gapar för bettet och du sätter på en nosgrimma är det väl klart att den slutar, men varför gjorde den det från första början? Bettet kunde ha legat fel eller varit i fel storlek eller så kanske hästen hade ett sår i munnen, men det får du ju inte direkt reda på genom att bara sätta på en nosgrimma, eller hur?
 
Jag säger inte att jag har något emot nosgrimmor i sig, jag tycker bara inte om när de precis som hjälptyglar, bett och andra sådana saker används på fel sätt eller i onödan. Om din häst funkar bra att rida utan nosgrimma, varför ska den då ridas med det?
 
 
 
 
Såg även ett väldigt intressant inlägg om hästens luftintag när man använder nosgrimmor. Det påverkar så mycket mer än vad man kan tro och sitter även åt på ett ställe på nosryggen där skelettet är väldigt tunt och faktiskt kan ta skada om nosgrimman spänner åt för mycket. Remontnosgrimman speciellt utsätter detta området för tryck, ni kan ju kolla på bilderna nedanför.
 
 
 

Kommentarer
» Johanna

Super bra! Håller med och har flera gånger funderat på VARFÖR man har en nosgrimma... själv så har jag en pullarnosgrimma på min ponny då hon är van vid det sen tidigare och trivs bra med det. Jag är alltid noga med att anpassa tränset efter hennes huvud, även om jag kan vilka hål det är utantill så känner jag alltid efter och så :). Dock så ser man allt för ofta hästar vars träns sitter fel och hästar som försöker öppna munnen men nosgrimman sitter för hårt, usch :S

Svar: Tack :)

2013-11-03 | 08:15:21
URL: http://finanora.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback