Svar på tal

2014-04-16 | 11:32:35 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
Fick en kommentar som undrade varför Ezmeralda fick lugnande och jag tänkte att jag lika gärna kan ta upp det i ett inlägg eftersom det troligtvis är fler som har missat detta.
 

 
Ezmeralda har under en rätt så lång period varit en pina att sko. I början när jag fick henne gick det helt okej, men efter det blev det bara värre trots att vi övade och övade. Tror säkert att jag hade kunnat sko henne om jag hade kunnat, men hon har aldrig riktigt haft något förtroende för våra hovslagare. Hon har stegrat sig, sparkat, knuffat in i väggar, ryckt i hoven så mycket att man inte hinner spika mm. Det hjälpte ju inte heller när de blivit arga på henne så att hon stressat upp sig ännu mer.
 
I alla fall så gick det ändå med den första hovslagaren vi hade, han var envis som en åsna och gav sig inte, men sen var vi tvungna att byta till en annan. Han var tålmodig och så i början, tills han började få ryggproblem och då inte orkade bråka med henne längre. Så han sa: "Om ni vill att jag kommer tillbaka ska hästen ha fått lugnande innan jag skor". Han fick en veterinär att skriva ut ett recept åt oss och nu har hon fått lugnade vid skoning i ett drygt halvår. Jag tror att det skulle funka bra utan nu i och med att hon har blivit mycket bättre att hålla på med eller åtminstone på en halv dos, men han vägrar så då får det vara såhär. Det sparar en massa stress för både häst, matte och hovslagare och en skoning går dubbelt så fort.
 
Till hösten ska vi troligtvis byta hovslagare så då vill jag gärna testa att sko henne utan lugnande igen för att se om det går.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
» Camilla Danielsson

vad jobbigt =(... Det är tråkigt med hovslagare överlag tycker jag för det är sällan dom har tålamod och gärna vill dom att alla hästar bara ska stå stilla och glo medans dom skor.. Vilket jag kan förstå till en viss del eftersom det underlättar en massa. Men dom har ju själva valt att vara hovslagare och förhoppningsvis är dom kunniga inom häst världen och vet att alla hästar är olika och det funkar sällan att skrika åt en "okänd" häst..

2014-04-17 | 09:17:53
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
» Tuva

Jobbigt, jag förstår att ni gör som ni gör :)

2014-04-19 | 17:52:45
URL: http://fattagaloppen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback