Halt häst...eller?

2014-08-09 | 22:00:27 | Ezmeralda | 1 Kommentarer
Idag var jag och Ezmeralda äntligen ute och red igen eftersom det inte blev av igår. Självklart bestämde sig vädergudarna med att skicka ett rejält skyfall på oss... Men det var bara att dra på sig en regnjacka och slänga på Ezmeralda ett regntäcke och sen ge sig av in i skogen i sällskap med Hanna & Paddan.
 
Ezmeralda var rätt så nervig till en början och bjöd på en del skutt hit och dit och även en liten stegring. Dock lugnade hon sig efter ett tag och sen gick det bättre.
 
När vi ridit på slingriga skogsvägar i kanske 1 och en halv timme var vi tvungna att stanna eftersom hästarna tyckte att de inte ville gå på den vägen vi ville. Efter lite övertalningsförsök hoppade Hanna av och ledde Paddan in på vägen och så fort jag & Z hängde på kände jag att hon haltade lite på vänster fram. Tänkte att det nog fastnat en sten i hoven så jag hoppade av, men nejdå ingenting. Jag sprang lite med henne och då kunde man se hyfsat tydligt att hon markerade. När jag sedan tog av booten och benskyddet på vänster fram för att se lite bättre var hältan borta så vi kom fram till att det nog var ett vasst jack vi hittade på insidan av booten som skavde så jag satte på benskyddet bara, hoppade upp igen och så kändes det bättre ett tag. Men tog inte lång tid innan hon kändes halt igen, denna gången på andra frambenet...
 
Det var bara att hoppa av igen och vända hemåt. Jag tog av den andra booten och benskydden ifall att det var något med dem och sen fick vi promenera hemåt. Ezmeralda var pigg och glad och verkade inte ett dugg halt, ens när vi sprang en liten bit, men tänkte att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och gå ändå. Så det var en lååång promenad kan man säga.
 
Imorgon är planen att rida Gloi bort till paddocken och ta med Ezmeralda på släp för att longera henne där borta och kunna kolla lite noggrannare på hur hon rör sig. Förhoppningsvis så var det bara något med skydden och att hon inte egentligen är halt. Det var ju ingen jättegrov hälta, bara att hon markerade lite.
 
 
Ezmeralda för nästan exakt ett år sen när hon blev halt förra gången
 

Kommentarer
» Sanna & Josefine

Åh det är jobbigt det där.. :/ Hoppas att det inte är något!

Kram J

2014-08-10 | 00:46:29
URL: http://skimmelston.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback