God hästhållning??

2014-12-18 | 00:07:29 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
En sak jag har tänkt på sen jag flyttat ner hit är hur annorlunda hästarnas liv ser ut på många sätt här än vad det gör hemma i Fotskäl. Framförallt är det en stor skillnad för mig & Zessan som ju innan aldrig stått i ett större stall där det faktiskt finns folk större delen av tiden. Det finns ju både för och nackedelar såklart.
 
Den största nackdelen skulle jag säga är utevistelsen. Jag blir faktiskt ledsen när jag hämtar/släpper ut Ezmeralda i hagen då den i stort sett bara består av vatten och en liten grusad ruta hon kan stå på. Den är inte stor utan vattnet, men som det ser ut nu är den minimal. Det finns absolut ingenting för henne att göra där under dagarna, inget gräs, ingen kompis i samma hage, inget plats att röra sig på. Jag har börjat oroa mig för att hon exempelvis ska börja väva av uttråkning.
 
Sedan så är det fruktansvärt irriterande hur lite hon faktiskt får vara ute i sin pyttehage. Häromdagen kom jag till stallet vid halv tre och då var hästarna redan inne för att det var "så ruskigt väder ute". Det regnade inte ens. Tyvärr är mitt stall inte ens det värsta när det gäller sånt här. jag har en kompis som står i ett stall där de ofta tar in hästarna vid 12 för att det regnar lite. Inte okej.
 
Jag förstår inte riktigt hur det kan vara såhär i Sveriges hästcentrum, där det finns så mycket kunskap om hästen och dess behov. Vi har pratat mycket i skolan om hur viktigt det är att uppfylla hästen rörelsebehov och att hästar är tåliga och inte behöver behandlas som porslinsdockor, men ändå är det så... Vadå dubbelmoral?! Våra skolhästar står inte ens inne på box alls, de går antingen ute på lösdrift eller i Active Stable, varför är privatstallen raka motsatsen till detta?
 
När vi åker hem och står på Ginkagården över lovet ska Z minsann gå ute minst 12 timmar om dagen, gärna mer. Då blir det ju jag som sköter in och utsläpp igen och då ska hon få vara ute så mycket som möjligt. Ezmeralda är ju en häst som är van att alltid få vara ute länge och i relativt bra hagar, hon blir ju halvt tokig av att gå in vid 3 efter att ha spenderat dagen i en grusruta...
 
Hur ser ni på sånt här och hur ser det ut där era hästar står? 
 
 
 
 
 

Kommentarer
» Sophie S. Varnäs

Svar: Ja men visst är han fin? :D tack så mycket!

2014-12-18 | 06:56:16
URL: http://tavlingsponnys.horseworld.se
» Kajsa

Håller helt med dig! Det är otroligt viktigt att hästarna får röra ordentligt på sig!

2014-12-18 | 11:11:32
URL: http://kajsaafransson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback