Morgondressyr

2014-07-26 | 14:23:19 | Ezmeralda | 2 Kommentarer
Idag var jag och Zessan, tillsammans med Hanna & Gloi i paddocken tidigt, jag gick upp halv 6 och vi var i paddocken strax efter 8. Planen var att de skulle få gå lite rejälare en sista gång innan jag åker till Öland en vecka. Eller ja, för Gloi spelar det ingen jätteroll eftersom Hanna kommer rida honom några gånger under veckan, men Ezmeralda får en veckas semester så jag ville ha ridit igenom henne ordentligt.
 
Hon var rätt så stretig, men framåtbjudningen var bra och hon lyssnade på skänkeln jättefint. Men sen var det de där bakbenen som inte riktigt ville hänga med och huvudet som hon helst ville ha så högt upp som möjligt. Kort sagt så var det en del att jobba med.
 
Jag kände att jag ville få henne lite kvickare och ännu lite mer lyhörd så det blev ett pass fullt med massa snabba övergångar. Tog bara max tio steg i varje gångart innan jag gjorde något nytt, antingen bytte gångart eller gjorde halt. Detta ledde till att hon började lyssna väldigt bra och gick fram till bettet bättre och även att vi fick igång lite bakben. Speciellt skritt-galopp och galopp-skritt/halt var bra för att få henne att sätta bakbenen mer under sig.
 
När hon började kännas mjukare och finare gjorde vi successivt längre och längre mellan övergångarna tills hon kändes fin hela tiden ändå. Speciellt högergaloppen fick vi verkligen till, en av de bästa vi gjort. Jag kunde ha henne i samlad galopp i en bra form och verkligen ha henne precis där jag ville ha henne, hörnpasseringar, volter, allt gick bra. Vanligtvis i galoppen brukar hon bli lite springig och välta lite inåt för att hon har svårt att bära sig själv, men idag var den jättefin! Vänstern var inte lika bra men fortfarande helt okej. I slutet kunde jag trava av henne i en verkligen lång och låg form som hon höll sig i.
 
Kort sagt så är jag jättenöjd med henne och det kändes riktigt bra. Nu så bär det av mot Öland så det blir ingen ridning på en vecka tråkigt nog. Har en del inlägg i utkast jag tänker försöka få klarskrivet i bilen så det kan ni se fram emot.
 
 
 

Kommentarer
» Emma Malm

Snygg bild!

2014-07-26 | 22:04:21
URL: http://emmamalm.com/
» Isabelle

Det där med många snabba övergångar brukar vara toppen tycker jag :)

2014-07-27 | 12:09:24
URL: http://isalhorses.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback